Eesti turvalistele e-poodidele jagati kvaliteedimärgiseid

PM Majandus
Copy
Eesti E-kaubanduse Liidu tegevjuht Tõnu Väät
Eesti E-kaubanduse Liidu tegevjuht Tõnu Väät Foto: Vallo Kruuser

E-kaubanduse «Turvalise ostukoha» kvaliteedimärgise on välja teeninud ligi 200 Eesti veebipoodi, kes vastavad laitmatu teenindustaseme nõuetele.

Märgist jagab ja e-poe tingimustele vastavust monitoorib Eesti E-kaubanduse Liit, kes teeb koostööd ka tarbijakaitse ja tehnilise järelevalve ametiga (TTJA). «Turvalise ostukoha» usaldusmärgisega kauplejate nimekiri on siin.

«See on usaldusmärk, mille olemasolu saab iga veebiostleja kontrollida,» ütles e-kaubanduse liidu tegevjuht Tõnu Väät. «Märgis kinnitab, et e-pood on ostlejate jaoks mugav ja kvaliteetse teenindusega – vastab tagastus-, taganemis- ja garantiinõuetele, kuvab hindu ning ühikuid korrektselt, kõik müügi- ja transporditingimused vastavad seadustele ning panganõuetele, isikuandmed on hästi hoitud.»

Turvalise ostukoha usaldusmärgis
Turvalise ostukoha usaldusmärgis Foto: E-kaubanduse Liit

Märgist kandvate e-kauplejate puhul ei pea ostja muretsema, kas kaupmees aktsepteerib 14-päevast tagastamisõigust, kannab kauba tagastamisel kogu raha tagasi ning kuvab ostu tehes kõiki vajalikke linke ja blankette.

Kui pood vastab kõigile tingimustele, siis annab liit usaldusmärgise. Märgise olemasolu võimaldab ka tarbijatel hõlpsamalt orienteeruda.

Igal aastal tuvastab TTJA sadu e-poode, kes eiravad e-poodidele kehtestatud reegleid, kusjuures suur osa teeb seda teadmatusest. «Turvalise ostukoha» märgise teeninud ettevõtted on läbinud põhjaliku hindamise.

«Vaid üks protsent e-poodidest, kes on taotlenud «Turvalise ostukoha» usaldusmärgist, on selle saanud kohe nii, et e-poes poleks olnud vaja teha muudatusi. See näitab ka märgise olulisust turul ning annab tarbijale kindluse, et e-pood on teadlik kohustustest ning täidab ja kaitseb kõiki tarbijaõigusi,» rääkis Väät.

«Turvalise ostukoha» usaldusmärgisega e-poed on kohustatud märgise logo kuvama veebipoe esilehel, kus see on ostjatele lihtsasti leitav. Logo peab olema lingitud Eesti E-kaubanduse Liidu lehele, kus ostja saab kontrollida, kas e-poel on õigus märgise kandmiseks.

Kui e-poest ei leia «Turvalise ostukoha» märgist, siis tasub kontrollida, kas e-pood on registreeritud Eestis või mõnes muus riigis ja mis andmeid ta enda kohta avaldab.

Euroopa Liidus registreeritud e-poodidel on seadusega ette nähtud andmete avaldamine, mis võimaldab neid identifitseerida.

E-poe veebilehel peab kindlasti olema järgmine teave: ettevõtte nimi ja asukoht ning e-posti aadress ja telefoninumber, kuhu probleemide puhul pöörduda. Kauba tagastamise, pretensiooni esitamise ja garantii tingimused, mis tingimustel tagastatakse sobimatu kaup ning kes kannab tagastamiskulud.

Nende andmete puudumisel ei ole tegemist seadusekuuleka kauplejaga.

Enne ostu tuleks teha eeltööd

Enne ostu tuleks kindlaks teha, kas müüjaks on juriidiline või eraisik. Kui müüja on eraisik, siis ei laiene ostule või teenuse tellimisele seadusest tulenevad tarbijat kaitsvad sätted ja tarbijaõigused – näiteks pretensiooni esitamise õigus, 14-päevane taganemisõigus jms. Sama probleem tekib, kui osta väljastpoolt Euroopa Liitu, sest siis ei pruugi kehtida tagastamisõigus.

Eestis on üheksa inimest kümnest e-ostlemisega kokku puutunud ning kolmveerand Eesti elanikkonnast e-ostleb aktiivselt. E-ostlemine kasvas Eestis eelmisel aastal 34 protsenti ning eestlased tegid e-poodidest oste 3,5 miljardi euro eest. E-kaubandus moodustab meie jaekaubanduse kogukäibest juba ligi 25 protsenti.

Eesti E-kaubanduse Liit on katusorganisatsioon, kuhu kuulub üle 500 ettevõtte. Liit korraldab ka veebipoodide populaarset ühiskampaaniat E-smaspäev.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles