R, 3.02.2023

UURING ⟩ Üle poole tarbijatest peab oste rahaliselt väga valima

PM Majandus
Üle poole tarbijatest peab oste rahaliselt väga valima
Facebook Messenger LinkedIn Twitter
Comments
Soodushinnaga banaanid Prismas.
Soodushinnaga banaanid Prismas. Foto: Lugeja pilt

Prisma kliendiküsitlusest selgub, et 64 protsenti vastanutest on sunnitud otsima soodustusi ja väga kaaluma, mida ostukorvi panna. Nende hulgas on omakorda veel 15 protsenti inimesi, kes peavad vajalikest ostudest vahel loobuma.

Prisma küsis aasta lõpus ligi 3000 püsikliendilt, millised on nende ostuharjumused ning kuidas nad hindavad enda praegust toimetulekut.

«Saime kinnitust nii mõnelegi suunale, mille märgid on näha ka meie müügistatistikas – näiteks leiab keskmisest ostukorvist senisest rohkem soodushinnaga ja omabränditooteid,» sõnas Prisma Peremarketi sortimendi- ja hankedirektor Kaimo Niitaru.

Mitte-eestlastel on seis halvem

Pea pooled (49 protsenti) vastajatest on sunnitud valima, mida nad ostavad ja otsima soodustusi, ning lausa 15 protsenti peavad vahel ostudest loobuma. Vaid iga kolmas vastaja (36 protsenti) saab endale enamasti kõike vajalikku lubada.

Mitte-eestlased peavad tegema rohkem valikuid ja vajadusel ostust loobuma. Vanuse lõikes peavad enim ostudest loobuma pensionärid. Elamispiirkondade järgi on ostujõud kõige kehvem Ida-Virumaal.

«Tarbijad teevad üha vähem emotsioonioste.»

Uuringu tulemustest selgus, et 56 protsenti vastanutest ostab võimalusel allahindlusega või ka näiteks sama päeva kehtivusajaga tooteid ja 46 protsenti valib sama tootekategooria odavaima toote (nt omabränditooteid). Enim ostavad allahindlusega tooteid noored alla 40 aasta vanused ja keskmise sissetulekuga inimesed.

«Tarbijad teevad üha vähem emotsioonioste, poeskäik planeeritakse läbi, uuritakse kilohinda ning valik tehakse soodsaima kasuks,» rääkis Niitaru.Tema sõnul tuleb vastustest välja, et rohkem peavad enda ostukäitumist muutma need, kes varem said endale keskmisest rohkem lubada.

«Inimesed on ostlemisel tähelepanelikumad ja hoolikamad. Ka 42 protsenti kõrgema sissetulekuga inimestest arvas, et muudab lähitulevikus oma ostukäitumist,» sõnas Niitaru.

Loobutakse väljas söömisest

Hinnatõusu jätkumisel on inimesed enim nõus loobuma väljas söömisest, hobidest ja hobitoodetest, alkoholist ja tubakast, kodutarvetest ning elektroonikast.

75 protsenti vastajatest on valmis loobuma vastutustundlikust tarbimisest (nt ökotooted, õiglase kaubanduse tooted, kui need on kallimad) soodsama kauba kasuks ning kallima hinna tõttu loobuks 64 protsenti vastajatest ka eestimaisest kaubast. Kodumaisest kaubast on kõige vähem nõus odavama kasuks loobuma kõrge sissetulekuga vastajad.

Detsembri kahe esimese nädala jooksul tehtud küsitluses osales 2766 Prismast sisseoste tegevat inimest.

Prisma Peremarket AS tegutseb Eestis alates 2000. aastast. Ketil on Eestis 14 kauplust, mis pakuvad koos tugiüksusega tööd ligi 900 inimesele.

Märksõnad
Tagasi üles