Tarbijakaitse hoiatab: ärge sattuge jõulukinkide ostmisel võlaorjusesse

PM Majandus
Copy
Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Amet
Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Amet Foto: Kermo Benrot / Scanpix

Tarbijakaitse ja tehnilise järelevalve amet (TTJA) paneb inimestele südamele, et jõuluaegse ostlemise keskmes ei tasu teha otsuseid liiga kergekäeliselt. Eelkõige puudutab see kingituste ostmise eesmärgil laenu või järelmaksu võtmist. 

Tarbijakrediidi võtmisel tuleb põhjalikult läbi mõelda, kas laenu on tõesti vaja ning kas hilisem maksekohustuse täitmine on jõukohane. TTJA tarbijate ja ettevõtjate nõustamise osakonna juhataja Kristina Tammaru selgitas, millele tuleks laenureklaami jälgides tähelepanu pöörata.

Pühade eel reklaamitakse väga aktiivselt

Pühade ajal on tarbijakrediiti pakkuvate reklaamide osakaal (sotsiaal)meedias ja kaubanduskeskustes väga suur. Laenu- ja järelmaksu võimaluste reklaamimine ei ole keelatud, kuid reklaam ei tohi jätta muljet, et tarbijakrediidi võtmine on riskivaba ja lihtne võimalus finantsprobleemide lahendamiseks. Samuti ei tohi laenureklaam kallutada tarbijat läbimõtlematule laenuvõtmisele.

Kiirlaenu kergekäeline võtmine on sageli negatiivsete tagajärgedega ja varasemate uuringute põhjal üle poole inimestest kahetseb kiirlaenu võtmist. Uuringud ja vestlused tarbijatega näitavad, et kiirlaenu ja järelmaksu võetakse tihti just reklaami tõttu. Et seda riski maandada, on laenu- ja muude tarbijakrediidi reklaamidele seadusega seatud piirangud, mille eesmärk on vältida tarbijate krediiditoodete tarbimisele õhutamist.

Märka vastutustundetut reklaami

Vastutustundetud on reklaamid, mis jätavad mulje, et finantskohustuse võtmisel puudub risk – «Abimees jõulude eel», «Maksa kingituste eest alles kevadel», «Jõulukingi laen katab suured kulutused» jms. Kiirlaenu reklaamimine tähtpäevade kaudu on keelatud. Näiteks ei tohi kutsuda reklaamis tarbijat laenu võtma musta reede soodustustest osasaamiseks või jõulukingituste ostmiseks.

Keelatud on ka eriliselt rõhutada madalaid tasusid. Tarbijale võib eksitavalt mõjuda reklaam, kus on suurelt muust tekstist eraldatud «Lepingutasu 0 eurot» või «0 eurot haldustasu».

TTJA kontrollib reklaamide vastavust seadusele, kuid selleks, et tarbija ei satuks eksitava või vastutustundetu reklaami ohvriks, on vajalik kriitiline meel ning oskus reklaami lugeda.

Laenuotsust ei tohi teha kiirustades

Krediidiandjad kasutavad ka selliseid reklaame, mis rõhuvad laenu või järelmaksu saamise protsessi kiirusele, mõjutades tarbijat tegema läbimõtlemata krediidiotsust. Sellised reklaamid on keelatud.

Väga kriitiliselt tuleb suhtuda kaubanduskeskustes edastatavatesse reklaamidesse, sest ostukeskkonnas kohapeal on süvenemisaeg piiratud ja see suurendab ohtu, et tarbija ei tee näiteks järelmaksu võtmise kohta mõistlikku ja endale jõukohast otsust.

Läbimõeldud otsuse langetamine

Kui laenu või järelmaksu võtmine on vajalik ning otsus kaalutletud, tuleb kindlasti võrrelda erinevaid krediidipakkumisi, sealjuures intressi, krediidi kulukuse määra ja märgata lepingutasu summat.

Tuleks täpsustada, millistel tingimustel saab paluda maksepuhkust ja mis saab siis, kui tekivad makseraskused. Enamik inimesi maksab võla õigeaegselt tagasi, ent suur hulk inimesi satub ka maksehäireregistrisse. Seetõttu tuleb enne finantskohustuse võtmist teha kõik selleks, et vältida hilisemaid probleeme.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles