T, 16.08.2022

Lennujaamades valitseb kaos. Mida teha, et reisimine sujuks takistusteta?

Pille-Riin Kornak
Lennujaamades valitseb kaos. Mida teha, et reisimine sujuks takistusteta?
Facebook Messenger LinkedIn Twitter
Comments
Tallinna lennujaam.
Tallinna lennujaam. Foto: Tairo Lutter

Lennureisid on pärast koroonakriisi taastunud ning reisimine on täies hoos, kuid paraku valitseb praegu paljudes lennujaamades kaos. Segaduse ja suurte rahvahulkade põhjusteks on enamasti lennujaamades esinev personalipuudus. Mida teha, et reisimine sujuks takistusteta?

Tarbijakaitse ja tehnilise järelevalve ameti (TTJA) tarbija ja ettevõtjate nõustamise osakonna juhataja Kristina Tammaru soovitab silmas pidada järgmisi nõuandeid:

1. Vältige riske vahemaandumistel!

Kui te pole reisi veel broneerinud ning otselendu ei ole võimalik kasutada, on soovitatav broneerida kogu reis ühe ja sama lennufirma kaudu ning vältida lennuvahendusportaalides erinevate vedajate lendude kokkusobitamist.

Juhul, kui kogu lennureis on kaetud sama broneeringu viitega ehk ühtse piletiga ning te ei jõua lennu hilinemiste tõttu järgmisele lennule, vastutab selle eest lennufirma.

Omavahel mitte seotud lendude puhul ei ole lennuvedaja hilinemise või tühistamise korral vastutav reisija järgmise lennu eest. Samuti ei pruugi registreeritud pagas jõuda otse sihtkohta, see tuleb pärast igat lendu uuesti registreerida. Sellisel juhul peab reisija uuesti läbima ka julgestuskontrolli, mis toob endaga kaasa täiendava ajakulu ning suurendab riski järgmisest lennust mahajäämiseks.

Kindlasti tuleb jätta ka jätkulendude vahele piisavalt aega, et ülerahvastatud lennujaamades edukalt liigelda.

2. Lennujaama tasub saabuda varem kui tavaliselt.

Isegi kui reisi aegsasti planeerida ja võtta endale piisavalt aega lennujaama jõudmiseks, pagasi äraandmiseks ning turvakontrolli läbimiseks, tasub üle kontrollida ka lennujaama veebileheküljel kuvatud teavitused.

Osas Euroopa lennujaamades algavad järjekorrad juba enne lennujaama hoonesse pääsemist. Kuigi sellises olukorras ei ole tavaliselt muud teha kui olukorraga kohaneda ning järjekorrad ära seista, tasub siiski lisaks teha mõned ettevalmistused:

  • Soovitatav on lennule eelneval päeval telefoni alla laadida nii lennufirma kui ka lähtelennujaama rakendus ehk äpp. Paljud lennujaamad jagavad oma rakendustes turvakontrolli ooteaegu, nii näete enne lennujaama jõudmist reaalajas seisu, et paremini oma saabumist planeerida. Samuti saab lennufirma rakenduse abil teavet häirete või tühistamiste kohta. Mõned lennuettevõtjad pakuvad viivituste korral rakenduse kaudu ka ümberbroneerimise võimalusi.
  • Kui lennule on internetis registreeritud, tasub pardakaardist teha kuvatõmmis või salvestada see Apple'i rahakotti iOS-is või PassWalletisse Androidis. Lennujaama WiFi võib olla ebaühtlane ning pardakaardi võrguühenduseta versiooni olemasolu võib päästa ebameeldivast olukorrast.
  • Mõned lennujaamad pakuvad kiiret juurdepääsu, mis lubab järjekorrad lisatasu eest kiiremini läbida. Kuna nõudlus sellise teenuse järele on hiljuti suurenenud, võivad «kiirrajad» olla sama aeglased kui tavalised järjekorrad. Seega ei tasu eelisjärjekorras pardalemineku pääsme ostmise peale lootma jääda.

3. Kui lend tühistatakse, uurige esmalt asjaolusid.

Kahjuks ei ole harvad ka olukorrad, kus lennujaama jõudes selgub, et lend on tühistatud. Sellises olukorras on reisija õigused reguleeritud vastava Euroopa Liidu määrusega ega olene vaid lennuvedaja tahtest. Tühistamise korral on reisijal õigus valida, kas küsida tagasi piletiraha või kasutada asenduslendu sihtkohta jõudmiseks. Kui otsustada asenduslennu kasuks, millega kaasneb ootamine, on lennuvedajal kohustus pakkuda reisijale ka lisateenuseid (piisav söök, vajadusel majutus jms). Lisaks on reisijatel õigus taotleda hüvitist, mille suurus on olenevalt lennu pikkusest ja viivituse kestusest 125–600 eurot.

Õigus rahalisele hüvitisele oleneb lennu tühistamise korral mitmest asjaolust – nii sellest, kui varakult reisijaid lennu tühistamisest teavitati kui ka sellest, mis oli tühistamise põhjuseks. Kui lend tühistatakse erakorraliste asjaolude tõttu (ilmastikutingimused, ootamatud tehnilised rikked, lennujaamapersonali streik jms), ei ole reisijatel õigust hüvitist nõuda. Samuti ei ole reisijatel õigust hüvitisele, kui lennu tühistamisest teatatakse rohkem kui 14 päeva ette.

Märksõnad
Tagasi üles