Kohalikud omavalitsused: energiatoetuse läbivaatamine on korralik ajakulu (1)

Adele Johanson
Copy
Elektri hinnatõusu kompenseerimiseks sai mõnedes omavalitsustes toetust hakata taotlema 10. jaanuaril.
Elektri hinnatõusu kompenseerimiseks sai mõnedes omavalitsustes toetust hakata taotlema 10. jaanuaril. Foto: Madis Veltman

Eelmisest esmaspäevast said mõne omavalitsuste elanikud hakata taotlema energia hinnatõusu hüvitist. Jõgeva vallavalitsuse sotsiaalosakonna juhataja Aime Meltsase sõnul võtab kogu töö kõvasti rohkem rohkem aega, kui esimese hooga lubati. 

Jõgeva vallas on nädala jookul esitatud 176 toetuse saamise avaldust ning neist on seni tagasi lükatud ainult kaks.

Kogu töö on Meltsase sõnul aga väga aeganõudev. «Kui arvati, et ühe taotluse menetlemiseks kulub 20 minutit, siis see ei vasta tõele. Suur aeg kulub telefonikõnedele, et selgitada taotluse esitamise protsessi,» märkis Meltsas.

Ka korteriühistute andmed on tema kinnitusel väga segased ning töötasuandmed ei ühti maksu- ja tolliameti andmetega ka siis, kui inimene näitab oma konto väljavõtet.

«Töökoormuse üks osa on otsuse inimesele teatavaks tegemine ka positiivse otsuse korral. Otsuste saatmine kirja teel – kõigil pole e-posti – või läbi Amphora võtab tegelikult mingi osa ajast. Siis hakatakse helistama, et mis see number tähendab ja miks see on nii. Samal ajal tuleb ära teha ka kogu ametijuhendijärgne töö,» kirjeldas ta seisu.

Viimsi Vallavalitsuses on samuti palju käsitööd, kuna STAR menetluskeskkonda sisestamiseks on vaja arveread ja kwH, m3 käsitsi erinevate arvete pealt lugeda ja kokku liita. «Veelgi keerulisemad on olukorrad, kus korteriühistu või ühisus on rakendanud eraldi valemit korterite või ridaelamute vahel jagamiseks,» tõdes Viimsi vallavalitsuse kommunikatsiooni peaspetsialist Kristi Berggren.

Ühe taotluse menetlemiseks kulub Viimsis hetkel nii 25 minutit – seda juhul, kui taotlus on juba registreeritud ja kõik andmed olemas. Kui mitte, siis on ajakulu oluliselt suurem. Eelmise nädala jooksul esitati Viimsis pea 600 taotlust. 

Paides pole seni suurt tunglemist olnud ning tänaseks oli end sotsiaaltöötaja vastuvõtule registreerunud 6–7 inimest. Ka seal on sotsiaaltöötajatel päris keeruline, sest lisaks taotluste läbivaatamisele tuleb ka kõike inimestele telefoni teel selgitada. Seda lisaks igapäevatööle. 

Viru-Nigula valla valla sotsiaalvaldkonna juhi Anne Klettenbergi kinnitusel ei ole neil olnud vaja avaldusi oluliselt ringi teha, küll aga on tulnud täpsustada näiteks omandiõigust. Klettenbergi sõnul tavaliselt helistatakse enne kohaletulekut, ja nii on avaldustes vähem vigu.

Raasikul, kus on esitatud 94 energia hinnatõusu hüvitamise avaldust, aga on tulnud ringi teha pea veerand. Täiesti tagasi lükatud on vaid mõni üksik avaldus, mille puhul on taotlejate sissetulek on olnud toetuse saamiseks liiga suur.

Hüvitamisele kuuluvad arved 10 eurost 1500 euroni

Lüganuse vallavalitsuse sotsiaalnõuniku Ketlin Mõru sõnul ei ole kogu töö kuigi keeruline, kuid see on väga ajamahukas. Positiivse vastuse on neil seni saanud 78 leibkonda ning tagasi on lükatud kümmekond avaldust. Seni on Lüganusel toetuse saamiseks esitatud väikseim arve 10 eurot, suurim aga koguni 1100 eurot.

Viimsis on kõige suuremad elektriarved olnud koguni 1 500 eurot. 

Jõgeval maksti reedel toetusteks välja ühtekokku 7754,95 eurot ning suurim ühe pere toetuseks makstud summa oli 792,66 eurot, väikseim toetusssumma oli aga 14,02 eurot.

Viru-Nigulas on rahuldatud taotluste väljamaksed jäänud 60–75 euro kanti.

Paides on seni suurim arve, mille tasumiseks on toetust küsitud, 734 eurot – see oli nelja kuu eest, septembrist detsembrini. «Detsembri keskmine arve on umbes 300 eurot,» märkis Paide linna avalike suhete peaspetsialist Maarit Nõmm.

Kommentaarid (1)
Copy
Tagasi üles