Hooletult jagatud telefoninumber võib tuua oodatust suurema arve

Maiken Mägi
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Foto: Panthermedia / Andriy Popov

Kui mõnel veebilehel küsitakse testi tehes või loosis osaledes telefoninumbrit, võib tegu olla perioodilise sisuteenusega, mis toob kaasa maksekohustuse. Selle eest tuleb tasuda ka siis, kui unustasid teenuse tingimused läbi lugeda.

Perioodilised sisuteenused on nädala- või kuutasuga teenused, millega liitunud saavad perioodiliselt, näiteks kord päevas, nädalas või kuus uut mobiilisisu (helinad, taustapildid, horoskoobid jm), selgitas tarbijakaitseameti turujärelevalve osakonna jurist Karlis Kolk. Tüüpiliselt meelitab sisuteenus inimesi liituma, pakkudes võimalust võita mobiiltelefon, teha IQ test, ennustada tulevikku ja muud taolist. Kui tarbija on sellisel lehel sisestanud oma telefoninumbri, saab ta SMS-i teel koodi, mida programmi sisestades on ta automaatselt liitunud tasulise teenusega.

Kolk rõhutab, et enne tundmatutele veebilehtedele andmete sisestamist tuleks  alati kontrollida, miks andmeid vajatakse ja millisel otstarbel kasutatakse. Läbi tuleb lugeda teenusetingimused, sest liitudes on isik lepinguga seotud ja kohustatud tasuma teenuse eest ka siis, kui ta tingimusi ei lugenud.

Vahel pöörduvad selle murega tarbijakaitseametisse lapsevanemad, kelle lapsed on muu tegevuse käigus liitunud taolise teenusega. Lastele tuleks selgitada, et oma andmeid, sealhulgas telefoninumbrit ei tohiks sisestada veebilehtedele enne vanemaga konsulteerimist. Ka piiratud teovõimega inimesel on võimalik sõlmida leping, kui lapsevanem on vastavad seadmed ja võimalused talle soetanud.

Kui telefon läheb kaduma, siis tuleks võimalikult ruttu paluda sideoperaatoril sideteenused sulgeda, sest kui keegi kolmas isik saab seadme kaudu tellida teenuseid, on telefoniomanik kohustatud vastava arve eest ka tasuma.

Mida teha, kui pahaaimamatult sisuteenusega liitusid?

Kuna tegemist on kestvuslepinguga, soovitab Kolk esmalt teenuse liikmestaatus lõpetada, et selle eest rohkem raha ei küsitaks. Teenuse lõpetamisel saab abi sideoperaatorilt, kes mobiilsideteenuste eest arveid esitab. Tavaliselt tuleb liikmestaatuse lõpetamiseks saata sõnum sisuga «stopp» või «stop» numbrile, millelt teenus telliti. Kuna teenus on aga tellitud, siis peaks selle eest ka tasuma.

Samas kui on kahtlus, et teenust pole ise tellitud või kaupleja pole tellitud teenust osutanud, siis tuleks pöörduda esmalt sisuteenuse osutaja poole, et rahaline nõue vaidlustada. Näiteks on olnud juhtumeid, kus pahavara tõttu on tarbija telefon automaatselt liitunud perioodilise sisuteenusega. Kaupleja kontaktid on samuti võimalik saada sideoperaatorilt.

Teenusepakkuja poole pöördudes tuleks inimesel ära märkida mobiilnumber, millele teenust osutatakse, sest ilma selleta ei pruugi tal olla võimalik tarbijale osutatud teenuseid tuvastada. Täiendavalt tasub küsida andmeid ja tõendeid teenusega liitumise kohta, paluda tuua välja andmed, millal ja kuidas on teenusega liitutud ning milliseid teenuseid tarbijale reaalselt osutatud on. Kui teenusepakkuja keeldub koostööst, tuleb pöörduda tarbijakaitseameti poole.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles