Alkoholireklaami keelustamine ajab asjassepuutuvad tülli

Maiken Mägi
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Foto: SCANPIX

Tervise arengu instituut paneb ette alkoholireklaami täieliku keelustamise, Kanal2 juht arvab aga, et inimesed on võimelised ise oma tarbimist reguleerima.

«Kasumi suurendamine iga hinna eest ja kõikide vahenditega pole õigustatud. Inimesed kahjuks ei taju suuri probleeme. Tean, et laste alkoholitarbimine meie ühiskonnas on probleem, kuid kui joobes inimene sõidab lapse surnuks, siis vaevalt lapsevanem enam alkoholireklaamidesse pooldavalt suhtub,» rääkis Tartu Ülikooli eetikakeskuse juhataja Margit Sutrop täna toimunud konverentsil «Piiranguteta reklaam versus reklaamivaba maailm».

«Millist vastutust inimesed oma rollides tahavad võtta, selles on küsimus,» sõnas TAI direktor Maris Jesse. Ta tõi võrdluseks liikluspiirangud – kõigepealt tulid autod, siis kiiruspiirangud, mitte vastupidi. «Eneseregulatsioon ei ole toiminud, vaid viinud pigem probleemideni,» leidis Jesse.

«Kuidas sündis alkoholitootjate ja meediakanalite vahel kokkulepe, et enne kella 21 ei näidataks alkoholireklaame saadete vahele? Õlletootjad väitsid, et alaealised ei vaata näiteks «Eesti  otsib superstaari» saadet. Augustis 2010 tellisime Emori uuringu, et tõestada vastupidist. Neist andmetest oli mustvalgelt näha, et alaealised näevad neid reklaame, mistõttu alkoholireklaamid tuleks keelata samamoodi nagu tubakareklaamid,» avaldas Jesse.

Kanal 2 direktor Urmas Oru leidis, et aeg on ühiskonda kasvatanud ning reklaamid on paremad, mis tähendab, et eneseregulatsioon on parem. «Usun sellesse, et ühiskond areneb ja reguleerib ennast ise, mina usun Eesti inimese mõistusesse, mitte regulatsioonidesse,» oli tema seisukoht. Kui alkoholireklaam keelatakse, hakatakse seda Oru arvates mujale tekstide sisusse, videotesse jm lisama ning reklaam leiab sellegipoolest mingil kujul tee tarbijani.

Sutrop märkis sellele lisaks, et kõrge alkoholitarbimise juures ei saa kogu süü olla nagunii reklaamil, sest teatud eas mängivad rolli ka sõbrad ja teised eeskujud, kelle kuulamist või nägemist ei saa ära keelata.

Imagine AD loovjuht Sven Luka on reklaamitegijana  nõus, et mingid piirangud peavad olema. «Tuleks leida õige balanss, mitte minna äärmusest äärmusesse. Reklaame tehes mõtleme selle peale, kuidas see ühiskonda mõjutab. Mida rohkem piiranguid tuleb, seda rohkem üritatakse seadustest mööda minna.»

Rimi vastutustundliku ettevõtluse spetsialist Katrin Bats sõnas, et eneseregulatsioon on miski, mille osas Rimi on suutnud midagi ära teha, eriti, mis puudutab alkoholimüüki. «Oleme alkoholimüügiseaduse järgimisega tõsiselt tegelenud paar viimast aastat. Meie konkurendid peavad seda turunduskampaaniaks. Nemad ootavad seadust, et alles siis tegutsema hakata,» kirjeldas Bats.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles