Eakaid juhte õpetatakse taas autoga sõitma

Hanneli Rudi
, Tarbija24 juhataja
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Hiljuti tehtud uuringust selgus, et eakate teadmised liiklusseadusest on aegnud.
Hiljuti tehtud uuringust selgus, et eakate teadmised liiklusseadusest on aegnud. Foto: SCANPIX

Kuigi Eestis on üksjagu neid autojuhte, kelle sõidustaaži loetakse aastakümnetega, ootab maanteeamet neid taas sõidutundidesse. On olnud ka juhuseid, kus pärast seda soovitatakse eakal juhil autorooli istumisest loobuda.

«Koolitus  on suunatud eakatele (65+) mootorsõidukijuhtidele, kes regulaarselt autot juhivad,» selgitas maanteeameti ennetustöö osakonna ekspert Solveig Edasi.  Ta selgitas, et koolitus on vabatahtlik ja see ei ole eksam.

«Meie eesmärk on värskendada  koolitatavate liiklusteadmisi ja sõidu osas anda eakale tagasisidet tema juhtimisvõimekuse kohta,» selgitas ametnik. Küll aga on kolme viimase aasta  jooksul kolmel korral koolitaja soovitanud eakal autojuhtimisest loobuda ja mõelda alternatiivsetele liiklemisviisidele. «Tagasiside on olnud aus, põhjalike selgituste ja  näidetega   ning  koolitaja sõnul olid kõik kolm eakat  ka sellest aru saanud,» ütles Edasi.

Ametniku sõnul ei saa öelda, et eakatega liikluses väga suuri probleeme oleks, kuid Euroopa ja ka Eesti elanikkond vananeb ja nii on 65+ eakaid rohkem liikluses. «Liiklusõnnetuste statistilised andmed näitavad, et vanemad mootorsõidukijuhid on liikluses tasapisi kasvav riskirühm. Eestis juhtunud liiklusõnnetuste analüüsi põhjal on liiklusõnnetustega kaasnev vigastusrisk suurim just 18-35-aastastel ning 75-aastastel ja vanematel meestel,» selgitas Edasi. Eakatele mõeldud sõidukoolitusi on edaspidi plaanis korraldada ennekõike suurlinnades ja nende lähiümbruses, kus liiklejate sh eakate autojuhtide kontsentratsioon on kõige suurem ja kus juhtub kõikidest Eesti liiklusõnnetustest pea 70 protsenti.

Koolituse kuus tundi kestval teooriapäeval antakse  ülevaade Eesti liiklusolukorrast,  liiklusõnnetuste põhjustest, suurematest muudatustest liiklusseaduses ning igapäevastest autosõitudest ja nendega kaasnevatest võimalikest riskidest. Samuti on võimalus liikluskoolitaja käest saada konkreetseid vastuseid liikluses tekkinud küsimustele. 

Meedik  teeb ülevaate  eaka autojuhi riskihindamise testist, nägemisest ja silmahaigustest, reageerimiskiirusest ja selle muutumisest, tähelepanust, kuulmisest ja haigustest, ravimite kõrvalnähtudest ning nende ebasoodsast koostoimest juhtimise seisukohalt.

Pärast teoreetilist õppepäeva saavad kõik kursusel osalejad teha läbi individuaalse sõidutunni,

kus keskendutakse iga juhi individuaalsetele vajadustele,  reguleeritakse sõiduasendit, harjutatakse juhtimisvõtteid erinevatel kiirustel, teiste liiklejatega arvestamist, parkimist ning  praktiseerida saab ka  ökonoomse sõidu võtteid. Koolitatava soovi korral sõidetakse läbi raskesti mõistetavaid liikluskorralduslahendusi.

«Eelneva kolme aasta jooksul on toimunud sellised pilootkoolitused juba Pärnus, Tartus ja Tallinnas ning need on osutunud väga populaarseks. Peaaegu kõik tagasisidet andnud koolitusel osalejad märkisid ära, et nad on huvitatud ka edaspidi osalema sarnastel koolitustel,» kinnitas Edasi.

Maanteeamet viis 2015. aastal läbi eakate fookusgrupi uuringu, mille tulemuste kohaselt peetakse eakate liiklejate poolt liikluses suureks ohuks teistega mittearvestavaid juhte, kes sooritavad ohtlikke manöövreid ja rikuvad reegleid, kuid leiti ka, et ohte saab vältida ka ise. Nii fookusgrupi uuring kui pilootprojekti koolituste tagasiside tõi välja, et eakamatel juhtidel on mõnevõrra aegunud teadmised liiklusreeglitest, ebakindlus muutunud liikluskeskkonnast ja east tingitud terviseprobleemid ja need on teemad, mida käsitletaksegi antud koolituse käigus.

2016. aastal otsustas maanteeamet Eesti 100 raames läbi viia kõikides maakondades üks selline koolitus tingimusel, et maakonnas leidub koolitaja ja  koostööpartnereid, kes on huvitatud ja valmis koolitusprojekti toetama.

Koolitusele oodatakse eakaid vanuses 65+, kellel on B-kategooria juhtimisõigus ja kehtiv tervisetõend ning kes juhivad ka praegu autot regulaarselt. Koolitusel osalemiseks tuleb end registreerida allpool välja toodud  kontaktisikute kaudu, koolitusgrupi suuruseks on  20–24  inimest.

  • 4. aprill Harjumaal Saku vallaraamatukogu (Teaduse 1, Saku)

Täpsem info ja registreerimine: Eve-Mai Valdna  e-post: Eve-Mai.valdna@mnt.ee/ 50 78 232

  • 13. aprill Tartus (Sepa 23 – Tartu)

Täpsem info ja registreerimine: Kai Kuuspalu e-post: kai.kuuspalu@mnt.ee; 5330 5604

  • 18. aprill Tallinnas (Poska Maja, Poska 18)

Täpsem info ja registreerimine: Eve-Mai Valdna  e-post: Eve-Mai.valdna@mnt.ee/ 50 78 232

  • 19. aprill Kuressaare ametikoolis (Kohtu 22, Kuressaare).

Täpsem info ja registreerimine: Solveig Edasi e-post: solveig.edasi@mnt.ee / 53 028 222

  • 9. mai Tartu Puuetega Inimeste Kojas (Rahu 8, Tartu).

Täpsem info ja registreerimine: Senta Michelson e-post: sentam2002@yahoo.com /5155534; 736 6762

  • 10. mai Haapsalu kolledžis (Lihula mnt 12).

Täpsem info ja registreerimine: Solveig Edasi e-post: solveig.edasi@mnt.ee / 53 028 222

  • 6. juuni maanteeameti Pärnu esinduses (Suur-Posti 20, Pärnu).

Täpsem info ja registreerimine: Gerli Grünberg e-post: gerli.grynberg@mnt.ee / 53 054 499

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles