Z-generatsiooni poolehoiu võitmine on üha raskem

Maiken Mägi
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Foto: Panther Media/Scanpix

Erinevalt Y-generatsioonist ei ole Z-põlvkonna jaoks hind enam peamine ostuargument, vaid oluline on ostlemise kiirus ja mugavus ning selle saavutamiseks kasutatakse ära kõik digimaailma lahendused.

1400 Y- ja Z-põlvkonna esindaja seas tehtud ostukäitumise uuringust selgub, et tuleviku tarbija jaoks on tootest oluliselt tähtsam ostust saadav kogemus või elamus.

«Uuringust selgub, et Z-generatsiooni esindajad (sündinud pärast 1995. aastat) on eelkäijatest oluliselt vähem huvitatud allahindlustest või eripakkumistest ja nad ei taha soodustuse saamiseks vaeva näha,» rääkis uuringu läbi viinud EY direktor Olesia Abramova.

Ta avaldas, et Z-põlvkonna noortel puudub ka brändilojaalsus, mistõttu on traditsioonilisi turunduskanaleid pidi nendeni jõudmine üha keerulisem ja kulukam. Enamik turundajaid on hakanud mõistma, et värskelt täiskasvanuikka jõudva põlvkonnaga suhtlemiseks on vaja täiesti uut lähenemist.

Abramova sõnul on oluline silmas pidada, et Z-põlvkond on n-ö juba sündinud maailma, kus on võimalik osta igal pool ja igal ajal. «Just kogemusest või elamusest, mida nad ostu tegemisel või teenuse tarbimisel saavad, on kujunenud oluline ostuargument. See on peamine, mis nende silmis üht toodet teisest eristab,» märkis ta. Z-generatsiooni poolehoiu võitmisel konkureerivad jaemüüjad lisaks restoranide, meelelahutusäri ja noorte vaba aega sisustavate ettevõtetega, mille eesmärgiks on samuti elamusi pakkuda.

Uuringu kohaselt tehakse 93 protsenti ostudest jätkuvalt kaupluses, kuid ostjad eelistavad seda pigem praktilistel põhjustel – näiteks selleks, et vältida kohaletoimetamise kulusid. 17 protsenti Z-generatsiooni esindajatest väitis, et nad ostavad tooteid kauplusest, kuna neil puudub internetist ostmiseks vajalik krediitkaart. Pooled noortest ostavad aga tooteid internetist vähemalt korra kuus ja tõenäoliselt kasvab nende hulk hüppeliselt kohe, kui nad oma krediitkaardi saavad.

Nii Y-generatsioon (1980 – 1995 sündinud) kui Z-põlvkond hindavad internetis ostlemisel kõrgelt  efektiivsust. Z-generatsiooni jaoks vastab see ostmisviis kõige paremini nende põhivajadustele, milleks on mugavus ja lihtsus. Peamiste põhjustena, miks eelistada internetipoode, tõid mõlemad põlvkonnad välja, et see säästab nende aega, tootevalik on parem ning ka hinnad on soodsamad.

Z-generatsioon suudab ise erinevaid digitaalseid kanaleid kasutades toodete kohta lisainfot leida. Kui info ei ole kohe ja lihtsalt kättesaadav, siis tõenäoliselt ei hakka nad kelleltki kogenumalt nõu küsima. Vaid 24 protsenti Z-generatsiooni esindajatest küsiksid enne ostu sooritamist nõu live chat'i teel ning ligi pooled pöörduks poes teenindaja poole. Y-generatsiooni hulgas oli see näitaja palju kõrgem – 49 protsenti küsiks nõu live chat'is ja 60 protsenti arutaks ostu läbi eksperdiga kaupluses.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles