Asjatundja soovitab: jäta kojamehed rahule

Maiken Mägi
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Foto: Küllike Rooväli

Autoeksperdi tootejuht Eduard Vahemets jagab mõned praktilised nõuanded, kuidas hoolitseda nii enda mugavuse kui auto heaolu eest.

Võta kaabits tuppa kaasa

Auto saab lumest ja jääst puhtaks peamiselt harja ja kaabitsaga. Kui need autosalongi jäävad, tähendab see enamasti, et lumesaju järel ust avades saavad istmed lumiseks. Seetõttu on mõistlikum hari ja kaabits õhtul tuppa võtta.

Auto välise heaolu nimel veendu, et hari oleks piisavalt pehme ega kahjustaks värvi ning kaabitsal poleks teravaid nurki, mis võiksid rikkuda klaasi. Erilise lisavahendina kasuta talvel jääsulatajat (nt De-Icer), mis teeb juhi eest suurema osa tööd ära ehk sulatab jää. Jääsulataja on mõistlik abivahend juhul, kui jää on väga tugev, sest aitab vältida klaasi kraapimist.

Jäta kojamehed rahule

Vastupidiselt levinud müüdile ei tohi kojamehi aknast eemale tõsta. Need ei jäätu niimoodi akna külge, kuid üles tõstetuna venitab juht välja luua vedru, mistõttu muutub kojamehe kontakt aknaga viletsamaks ja nende efektiivsus kannatab oluliselt. Teiseks jäätub eemale tõstetud kojamees õhu käes niikuinii, mistõttu peab selle hiljem pehmeks klopsima.

Mõistlik on jätta kojamees vastu akent, kuid pärast pikemat seismist tuleb veenduda, et see ei oleks akna külge jäätunud. Oodake selle lahtisulamist, sest muidu võite väänata luua või harja katki.

Eelsoojendi on mõnus autole ja inimesele

Eelsoojendi võimaldab auto mootori ja salongi sõidu alustamise hetkeks soojendada temperatuurile, mis tagab nii sõiduki sujuva käivitumise kui mugava sõiduelamuse. Seda on mõistlik kasutama hakata juba siis, kui termomeeter näitab veel viit soojakraadi. Nullilähedastel temperatuuridel muutub käivitamine auto mootori jaoks vaevalisemaks ja salong jääb püsivalt niiskeks. Eelsoojendatud mootori käivitamine kulutab seda tunduvalt vähem ehk tagab pikema tööea. Samuti võib külma mootori käivitamine kütusekulu mitmekordistada.

Kontrolli akut enne talve saabumist

Kui auto akul on vanust juba üle mõne aasta, võib pärast külma ööd juhtuda, et auto ei käivitu. Eriti tähelepanelikud peavad olema inimesed, kes sõidavad lühikesi disantse (alla viie kilomeetri), mille jooksul aku ei lae piisavalt. Külm ilm mõjutab aku laetust oluliselt, mistõttu võib juhtuda, et eile tõrgeteta käivitunud sõiduk jääb tänaseks parklasse.

Alusvanker muutub külmaga õrnaks

Kui külma ilmaga august läbi sõites kuuled kolinat, siis suure tõenäosusega põhjustab seda jäätunud vedelik amordis. Võimaluse korral vii auto sooja garaaži sulama või kasuta ilmastikukindlat parkimismaja, kuid tegelikkuses tuleks amort välja vahetada. Lisaks võib kolinat tekitada ka jäätunud lumi õõtshoobadel või muudel kohtadel, kus see satub kontakti teiste kereosadega.

Samuti tasub lasta üle vaadata amordid, sest külmade ilmadega võib amort pooleks murduda. Ka kõik muud alusvankri osad on külmas rabedamad, mistõttu need kuluvad kiiremini ja võivad hooletult liigeldes murduda. Seepärast on mõistlik sõita rahulikumalt.

Talvised kütuselisandid

Kütusetootjad lisavad kütustele talvelisandit, kuid käreda pakasega on eriti diislil oht hanguda. Seepärast tasub tanklas küsida, millisele temperatuurile vastavat lisandit on kasutatud. Kui termomeeter näitab madalamaid külmakraade, tasub kasutada täiendavat lisandit - vastasel korral võite jääda tee äärde.

Väike kütusekulu, külm salong

Väikese mootori ja madala kütusekuluga autod ei pruugi külma ilmaga soojaks minna, kuna nende võimekusest võib puudu jääda. Kui nõukaajal kasutati abivahendina pappi või puhvaikat, siis tänapäeval on olemas lihtsasti paigaldatavad radiaatori tuulekaitsed. Need aitavad auto kiiremini soojaks saada, kuid temperatuuri tõustes üle kümne soojakraadi tuleb need kindlasti eemaldada.

Hoolda tihendid ja lukud

Pole vahet, kas auto on staažikas või äsja salongist välja sõitnud - kõikide uste ja luukide tihendid peaks talve hakul kuivatama ja silikoonõliga määrima. Ukselukkude, hingede ja piirajate õlitamiseks kasuta peenmehaanikaõli.

Tunne oma vedelikke

Klaasipesuvedeliku vahetamisega talvise vastu (vähemalt -20 kraadi) saab hakkama ilmselt igaüks. Kui pakane aga üllatab ja vedelik külmub, otsi soe garaaž või parkimismaja, et olemasolev üles sulatada ja uue vastu vahetada või lisa edasise jäätumise vältimiseks kontsentraati. Kui vedelik on külmunud, ära mingil juhul ürita pesurit kasutada, sest nii võib läbi põleda kaitse, pesuri mootor või puruneda vajalikud voolikud.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles