Alkoreklaami keeld ei osutunud Soomes võimatuks missiooniks

Maiken Mägi
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Seltskonnas pruugitakse tihti ohtralt alkoholi.
Seltskonnas pruugitakse tihti ohtralt alkoholi. Foto: SCANPIX

Eestis plaanitakse alkoholireklaami piiramisel eeskuju võtta Soomest, kus on viimase aasta jooksul karmilt hakatud piirama eriti internetis levivat alkoholireklaami.

«Kui Eestis on hakatud alkoholivastast poliitikat üles ehitama praktiliselt nullist - alates iseseisvuse saavutamisest - siis Soomes olid varasemalt väga ranged piirangud, mida oleme hakanud lõdvendama ning peame nüüd leidma tasakaalu,» rääkis Soome alkoholipoliitikaga tegelev kõrgeim riigiametnik Ismo Tuominen.

Soomes on alkoholipoliitika liberaliseerimine kaasa toonud mitmeid tagajärgi. Tuominen tõi järsu näite maksatsirroosi haigestumisest Soomes – kui 60ndatel võis olla umbes 20 haigusnähtu aastas, siis tänaseks on see arv kasvanud ligi 1000 haigusjuhtumini. «See on fakt, et iga samm alkoholipoliitika lõdvendamise suunas toob kaasa surmi, peretülisid, raskema lapsepõlve noorukitele jm, kuid just seda on Soomes tehtud,» selgitas Tuominen.

Kui 1977. aastal olid Soomes kõik alkoholireklaamid keelatud, siis 1995. aastal otsustati mõningate eranditega lubada lahja alkoholi reklaam (ei tohi suunata alaealistele, ei tohi olla viidet sotsiaalsele või seksuaalsele edule). 2008. aastal keelati ära mahupõhised allahindlused (näiteks kaks pudelit ühe hinnaga) ning reklaamipõhised soodustused (happy hours).

Käesoleva aasta algusest jõustus aga rangem seadusemuudatus, nimelt hakati reguleerima ka internetis toimuvat. «Üks keeldudest kehtib nii internetis kui päriselus kolme populaarse nähtuse – mängu, loterii ja võistluse – kohta,» kirjeldas Tuominen. See tähendab, et keelatud on kõik reklaami- ja müügiedendustegevused, mille teostaja kasutab enda hallatud sotsiaalmeediakontol tarbijate poolt loodud tekstilist või visuaalset sisu, või paigutab selle sisu oma teenusesse eesmärgiga, et tarbijad seda jagaksid.

Seega jäävad ära kõik alkoholitarbimisega seotud mängud, milles kutsutakse näiteks inimesi üles saatma endast pilti mõnda alkohoolset jooki juues ning avaldatakse need kampaanialehel. Sealjuures pole osalejad seaduse vastu eksinud, kuid seda on teinud ettevõtted, kes neid selleks õhutasid ning pildid avaldasid. Piltide saatmise keeld ei laiene aga eraisikutele, kes võivad endast teha igasuguseid pilte ja sõpradega jagada, sest sel puhul pole tegu reklaamiga.

Lisaks internetireklaamile keelati Soomes mõnede eranditega ära ka reklaamid avalikes kohtades ning kella 7-st kuni 22-ni televisioonis ja raadios. «Paljusid kampaaniaid reklaamitakse nii raadios kui ka telekas, mistõttu peab laste ja noorte kaitseks olema neil sama ajapiirang,» ütles Tuominen.

Tuominen rõhutas, et internetireklaami ei ole kindlasti mitte kerge keelata ning lisaks sellele, et internet on selgete piirideta koht, puudub paljudel ka usk sellesse, et internetireklaamiga üldse midagi ette võtta saaks. «Kõike, mis toimub Soomes, saab reguleerida siinsete seadustega. Kui näiteks õlletootja reklaamib end hollandi- või ingliskeelsel veebilehel, siis pole see suunatud soome tarbijatele. Kui selle õlle impordiga tegelev ettevõte reklaamib end soomekeelsel veebilehel ning kutsub tarbijaid üles alkoholi jooma, siis saame öelda, et ettevõte rikub seadust ning peab selle tegevuse lõpetama,» kirjeldas ta.

Reklaamikeelu püsimise eest vastutavad Soomes järelevalveasutused, kes kontrollivad seda nii televisoonis, raadios, internetis kui ka avalikes kohtades, muuhulgas jälgivad kohalikud omavalitsused seadusetäitmist pubides, restoranides jm. Tuominen rõhutas, et isegi kui soomlased ei saa kogu reklaami näiteks internetis vältida, siis oluliselt vähendatakse siiski reklaami mahtu. «Vahel on isegi raske tuvastada, kes kodulehte haldab ning reklaame sinna tekitab, kuid me oleme selle tegevusega alustanud ning otsustanud jätkata,» ütles ta.

Alkoholireklaami keelamine on üks meetmetest, mis lükkab edasi esmatarbimise iga, mis mõjutab omakorda seda, kui palju on selles põlvkonnas hiljem sõltlasi ja alkoholiprobleeme. Tuomineni sõnul on teaduslikult tõendatud põhimõte, et mida vähem noored alkoholireklaami näevad, seda vähem nad ka joovad. «Kui näiteks 12-aastane kirjutab Google’i otsingusse konjak, siis tõenäoliselt ta otsitava ka leiab, kuid seda ei saa võrrelda reklaamiga, mis talle internetis «näkku hüppab», mis juhtuks siis, kui meil ei kehtiks piiranguid,» tõi ta näite.

Aasta pärast muudatuse elluviimist saab Tuominen öelda, et see töötab - kohalikud alkoholitootjad ja –turustajad ei korralda enam mänge ega võistlusi ning peavad neile seatud piirangutest üldiselt kinni. Siiski tuleb arvesse võtta, et tegu on aeglaselt toimiva mehhanismiga.

«Kiireim viis muutuste nägemiseks on alkoholiaktsiisi tõstmine, mis mõjutab tarbimist koheselt. Teine kiire viis on müügikohtade või –aegade piiramine – kui keelata alkoholimüük näiteks pühapäeviti, mõjutab seegi tarbimist suurel määral,» rääkis ta. Reklaamikeelu mõju võib jaotuda isegi mitmekümnete aastate peale ning seda konkreetselt mõõta ei saa, sest samaaegselt mõjuvad ka teised meetmed.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles