Valmis energiajookide turustamise hea tava

Piret Lakson
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Energiajoogid.
Energiajoogid. Foto: Peeter Langovits / Postimees

Eesti Tervishoiu Muuseumis tutvustati energiajookide turustamise head tava, milles soovitatakse muuhulgas lisada energiajoogi märgistusele hoiatused ning kehtestada poodides energiajookide müügipiirang alaealistele.

Põllumajandusministeerium, tarbijakaitseamet, tervise arengu instituut (TAI) ning veterinaar- ja toiduamet töötasid välja hea tava energiajookide turustamiseks, kuhu on koondatud soovitused vastutustundlikuks energiajookide märgistamiseks, reklaamiks ning müügiks esitlemiseks.

«Kutsume kõiki energiajookide turustamisega seotud ettevõtteid loobuma agressiivsest lastele ja noortele suunatud reklaamist. Uuringute andmeil joovad suure osa energiajookidest alaealised ning nende jookide populaarsus noorte seas kasvab,» ütles põllumajandusminister Ivari Padar.

Ministri sõnul ei teadvusta noored endale energiajookide liigtarbimisega kaasnevaid ohtusid. «Seetõttu peame oluliseks, et energiajooke ei turustataks sarnaselt mistahes teiste karastusjookidega. Tänaseks oleme nüansid läbi arutanud ning soovime väga, et hea tava võetaks Eestis laialdaselt kasutusele,» ütles Padar, kelle sõnul on energiajookidega seotud ajupesu seni olnud väga intensiivne.

Põllumajandusministeeriumi toiduohutuse osakonna juhataja Martin Minjajev selgitas, et hea tava eesmärk on juhtida energiajookide turustamisega seotud tootja-, reklaami- ja kaubandusorganisatsioonide, aga ka tarbijate tähelepanu erinevatele turunduslikele ja kaubanduslikele võtetele, mida energiajookide müümisel kasutada ei tohiks. «Praegu näeme, et energiajooke turustatakse kohati väga agressiivselt ka lastele ja noortele. Samas ei oska noored ette näha võimalikke tarbimisega kaasnevaid terviseriske,» lisas ta.

Mullu tellis põllumajandusministeerium TAI-lt energiajookide tarbimise uuringu, millest selgus, et nende tarvitamisega alustatakse juba 10-15-aastaselt. «Uuring kinnitas, et energiajookide tarvitamine on Eestis probleem ja seda eriti alla 18-aastaste puhul. Seega leidsime, et kõige õigem oleks välja töötada hea tava juhend, millega suuname erinevaid osapooli tegema vastutustundlikumat ja läbimõeldumat turustustegevust,» põhjendas Minjajev.

Ta tõi näiteid viimaste aastate taunitavatest turundusvõtetest. «Alla 18 ei soovitata. Võib põhjustada seksuaalset erutust!» - selliselt esitatud hoiatust ei ole Minjajevi sõnul mõeldud siiralt, kuna nii ahvatletakse jooki tarbima just noori. Ka pakkumised, nagu «rohkem jooki sama raha eest», või lubadused, nagu «hoiab sind tegusana ning võimaldab püsida erksana 24 tundi ööpäevas ja 7 päeva nädalas», on Minjajevi kinnitusel taunitavad.

Hea tava juhendi järgi on energiajoogi märgistusele soovitav lisada hoiatus «tarbi mõõdukalt» ning kehtestada poodides energiajookide müügipiirang alaealistele. Kauplustes ei tohiks energiajooki paigutada kõrvuti spordijookide ja kangete alkohoolsete jookidega, samuti ei peaks need olema kassade vahetus läheduses. «On täiesti selge, et kõik turustajad ja tootjad ei saa ehk kohe kõiki nõudeid täita, kuid kui nad selle endale eesmärgiks võtaksid, oleks seegi hästi suur ja positiivne samm,» märkis Minjajev.

Esimese jaeketina lõpetas kahe aasta eest energiajookide müügi alla 16-aastatele Rimi, kelle kinnitusel on seatud piirang energiajookide ostmist märkimisväärselt vähendanud. Prisma turundusjuht Silver Säga ütles, et Prisma ei ole alaealiste müügipiirangut veel arutanud. Maxima Eesti brändi- ja kommunikatsiooniosakonna direktori Ty Lehtmäe kinnitusel ei ole ka Maxima Eesti praegu antud küsimuses samme astunud. «Kindlasti me tutvume algatusega esimesel võimalusel ja teeme pärast seda ka otsused võimalike edasise tegevuse osas,» ütles ta.

Umbes aasta pärast tehakse kokkuvõtted ja hinnatakse, kas hea tava juhendist on ka kasu olnud. Minjajev usub, et selline juhend on siiski piisav.

TAI eksperdi Tagli Pitsi sõnul reklaamitakse energiajooke sageli kui energiat ja erksust pakkuvaid tooteid, ehkki tegelikult ei anna need organismile olulisel määral lisaenergiat, vaid kasutavad hoopis organismi poolt kogutud energiavarusid.

Energiajoogid sisaldavad palju suhkrut, mille liigne tarvitamine võib kaasa aidata ülekaalu tekkele ja kahjustada hambaid. Suure kofeiini sisalduse tõttu võib nende liigtarvitamine põhjustada ka tervisehäireid ja halba enesetunnet.

Energiajookide turustamise heas tavas toodud soovituste järgimist hakkavad jälgima tarbijakaitseamet ning veterinaar- ja toiduamet.

Soovitused energiajoogi vastutustundlikuks turustamiseks:

  • Energiajooki ja alkoholi ei tohiks pakkuda koos müügiks
  • Energiajooki ei tohiks reklaamida kui energiat juurde andvat toodet
  • Energiajoogi märgistusele on soovitatav lisada hoiatus «tarbi mõõdukalt»
  • Energiajoogi märgistusel ja reklaamis ei ole soovitatav viidata sellele kui janu kustutavale joogile või spordijoogile
  • Energiajoogi ühes müügipakendis (pudelis, purgis jne) olevas toote netokoguses ei tohiks sisalduda rohkem kui 300 mg kofeiini kõikidest allikatest kokku (nt guaraniin, teiin jne)
  • Kauplustes ei tohiks energiajooki paigutada kõrvuti jookidega, mille sihtrühmaks on alaealised, samuti spordijookidega ega kangete alkohoolsete jookidega
  • Energiajooke ei tohiks paigutada kassade vahetusse lähedusse, et vältida impulssostude tegemist
  • Müügikohal ja koolil/lasteasutusel on õigus keelduda energiajookide müügist noortele ja lastele

Energiajookide turustamise head tava on toetanud Eesti Koolispordi Liit, Eesti Kutsekoolispordi Liit, Eesti Lastearstide Selts, Eesti Perearstide Selts, Eesti Lastevanemate Liit, Eesti Tarbijakaitseliit, Eesti Õpilasesinduste Liit, sotsiaalministeerium, haridus- ja teadusministeerium.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles