Loo tellimiseks pead olema sisse logitud Postimees kontole.
Logi sisse
Sul ei ole kontot?
Loo Postimees konto
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.

USA lennukipiloodid kirusid tööandjat salakoodide abil

USA lennufirma Delta Airlinesi lennuk Lexingtonis Kentuckys. FOTO: Reuters / Scanpix

Veebipõhine lennuliikluse jälgimise süsteem väidab, et on võtnud vahele American Eagle Airwaysi lendurite vestluse, kus nad kasutasid salakoode, et lennufirmat ja ühendriikide presidenti siunata.

Flightrader24 on lehekülg, mis jälgib lennuliiklust üle kogu maailma andmete põhjal, mida ta saab USA Föderaalse Lennunduse Administratsiooni (FAA) käest, vahendab news.com.au. Veebileht on nüüd Twitteri kontole üles riputanud pildid, mis väidetavalt näitavad, kuidas ühe lennufirma kutsungite kaudu edastatakse pisut täbaravõitu sõnumeid.

Kutsungeid kasutatakse nii õhkutõusmisel, lennu ajal kui ka maandudes, et toimuks suhtlus maapealse lennujuhtimiskeskusega. Tavapäraselt edastatakse sõnum omavahelise kommunikatsiooni käigus nii, et alguses öeldakse kindel kood, mis tähistab lennufirmat ja lennunumbrit. Näiteks kui öeldakse «QF1», siis see tähendab Quantas Airline´i lende Sydneyst Londonisse läbi Dubai.

Ent antud puhul olid kutsungite alguses öeldud koodid pisut veidrad. Näiteks öeldi «nobama» ja «envoysucks», mis on ilmselgelt otseselt suunatud nii poliitika (president Obama) kui ka tööandja vastu. Nimi «envoy» viitab hiljutisele nimevahetusele, mille American Eagle tegi – siseliinide lennukeid kutsutakse nüüd American Envoyks.

Piloot ja lennunduse valdkonna blogija Patrick Smith arvab siiski, et ta ei ole kunagi selliseid kutsungeid kohanud ja on küsitav, kui lihtne koode muuta on. «Lennufirma kutsung ei ole miski, mida meeskond saab valida. Piloodid ei saa lihtsalt koodi lennu ajal muuta,» uskus ta.

Toimetus ootab lugejate küsimusi
Saada
Tagasi üles
Back